Skrivrummet

Här lär vi tillsammans!

Truls bokrecension

PAX Näcken

Skriven av Åsa Larsson och Ingela Korsell.

Boken handlar om De fem personerna Alrik, Viggo, Estrid, Magnar och Iris.

Viggo går i fyran har blondt ljust hår och har ett väldigt stort parkour intresse. Alrik går i sexan och är väldigt sur på Simon och hans kumpaner han vill ha hämnd men är för det mesta väldigt snäll, han har mörkt brunt hår. Estrid har blivit mycket mer osäker och tror att man inte kan lita på någon annan än de man känner därför blir hon väldigt misstänksam när den nya flickan Iris kommer till staden som har varit där ett tag nu. Magnar som inte alls tycker som sin syster Estrid att Iris verkar farlig blir mycket mer orolig för att det magiska bibliotekets magiska skydd rasar. Iris blir väldigt arg när hon inte får vara ifred, hon har brun hy och svart hår med flätor. Den utspelar sig vid kuststaden Mariefred.

Boken börjar vid sjön Mälaren där skolan har friluftsdag vid den frusna tjocka isen. Viggo tycker att det är väldigt roligt men Alrik som har vattenfobi blir plötsligt väldigt osäker vad är det för mystiska sprickor som går under isen som gör att han går igenom isen. Iris misstänker genast att det är den nya slottsfogden Jonas som är näcken som har sagt att han älskar vatten. Då får de gå i en mystisk labyrint se hur mycket pengar Jonas har för att ta reda på om han har varit vid platser där mystiska drunkningsolyckor har inträffat. De får också träffa deras mamma som har fått ett nytt återfall. Men vad är det som händer när Jonas börjar ändra form. Allting är inte som man tror.

Boken är väldigt rolig och spännande de läskiga seriebilderna gjorda av Henrik Jonsson passar väldigt bra till texten.

Jag tycker boken är bra för att den är väldigt spännande hela tiden i boken man vill aldrig sluta läsa. Jag anser att om man gillar fantasy är detta en perfekt bok att läsa. Jag ger boken fem av fem stjärnor.

Av Truls 9 år.

« »

© 2018 Skrivrummet. Tema av Anders Norén.